De minimumprijs op marketplaces is vaak anders dan je minimumprijs op andere kanalen, zoals een eigen webshop. Je speelt namelijk een ander spel: een spel met een platform ertussen. Het is bijna onmogelijk om klanten aan jou te binden, want de klant ziet de marketplace. Met korting verkopen zorgt dus niet voor een loyale klant. Regelmatig koopt een consument in één order meerdere producten, bijpassende accessoires of doet de marketplace upsell-suggesties. In dat geval heb je veel concurrentie en komen die extra producten zeker niet altijd uit jouw aanbod. Je kunt een verliesgevend product dus bijna niet compenseren met margerijke producten.
De minimumprijs bestaat in ieder geval uit de kosten voor: de inkoopprijs, transportkosten, overheadkosten, btw en commissies. De commissies verschillen per marketplace en productcategorie en zijn dus wat meer uitzoekwerk als je dit handmatig moet doen. Voor een aantal grote marketplaces zoals bol.com lezen wij voor jou de commissies per EAN-code uit. Bij marketplaces waarbij dit niet automatisch uitgelezen kan worden, kun je feegroups gebruiken. Hiermee wijs je een product toe aan een commissiegroep. Voorzie je ons dan van je minimumprijs (ex btw en commissie), btw-tarief en eventueel feegroup, dan rekent ons systeem de uiteindelijke minimumprijs uit inclusief commissies en btw. Wijzigt een component, zoals de inkoopprijs? Dan worden alle gekoppelde prijzen aangepast door onze software.
In ons portal kun je daarnaast zien welke producten al op hun minimumprijs geplaatst worden, maar de buy-box niet winnen. In dat geval is het goed om die verder onder de loep te nemen. Zaken om op te letten:
Wil je niet alleen break-even spelen, dan houd je in jouw verkoopprijs op de marketplace ook een winstmarge in gedachten. De winstmarge kun je ook al bij je minimumprijs incalculeren, bijvoorbeeld wanneer je gebruik maakt van de repricer. Een repricer past automatisch de verkoopprijzen aan zodat je meer kans maakt op het winnen van de buy-box. Dat hoeft zeker niet altijd de laagste prijs te zijn, maar met een ingestelde minimumprijs voorkom je in ieder geval dat de repricer te veel zakt.
Wanneer je over de gehele linie te weinig winstmarge maakt, kun je de minimumprijs van de minst rendabele producten verhogen of stoppen met deze producten aanbieden op de marketplace. Staar je echter niet blind op winstmarge: ook je totale omzet is belangrijk om in de gaten te houden.
Vendiro’s software helpt verder met het bepalen van de beste prijs door middel van prijsoptimalisatie. Per product, per marketplace en per land kun je aparte prijsregels instellen. Denk aan regels als een vaste adviesprijs, volgen van de marktprijs of repricen.
Een belangrijke uitzondering: wanneer je van jouw voorraden af moet, bijvoorbeeld omdat de opslagkosten te hoog worden dan kun je de minimumprijs loslaten. Zo verkoop je eenmalig met verlies maar ben je weer liquide om andere, goedlopende producten in te slaan.